Coach Herbalife

Wednesday, July 15, 2009

Butter vs Margarine

This morning, aku terlibatkan diri dlm perbualan kawan sekerja mengenai pilihan butter dan marjerin. Menurut colleague aku ni, Doktor dah nasihatkan dia untuk guna marjerin instead of butter, disebabkan masalah kolestrol dia.

Sebenarnya dia ni kecil molek aje orangnya, tak gemuk pun. Tapi bila dia buat medical checkup tahun lepas, doktor detect level kolestrol dia agak tinggi. So dia pun dah jumpa dengan pakar pemakanan dan dinasihatkan untuk pilih makanan yang rendah kolestrol. Masa ni lah dia sedar yang butter, yang memang menjadi kegemaran dia untuk makan dengan roti, adalah membahayakan untuk diri dia.

Oleh kerana aku pun tak pernah realized pasal benda ni, so aku cuba search dalam Internet. Rupanya topic ni memang dah lama, kontroversional orang kata. Dalam Internet memang ada banyak pasal topic ni. Boleh google aje. Cuma kat sini maybe aku nak summarize sikit untuk reference sendiri juga.

Butter dan margarine masing-masing ada kebaikan dan keburukan.
Butter mengandungi saturated fat iaitu yang dikenali sebagai bad fat sebab menaikkan paras kolestrol jahat (LDL level).Saturated fat ni selalunya datang dari animal products dan some plant product macam palm oil, coconut oil and palm kernel oil.

Marjerin pulak, masa baru dikeluarkan dulu, mengandungi banyak trans fat. Trans fat terhasil masa proses hydrogenation, dan selalunya ada dalam processed food macam french fries, popcorn dan lain-lain. Trans fat juga bad fat sebab naikkan paras kolestrol jahat (LDL) sama macam butter tadi.

Solution: Choose Soft Margarine With No Trans Fat
Soft Margarine yang dikeluarkan oleh manufacturer sekarang lebih sesuai digunakan kerana "zero cholesterol, no trans fat and typically very small amounts of saturated fat". Tapi yang paling penting kena check food label sebelum dibeli.

Kesimpulannya, antara perkara baru yang aku temui hari ini ialah:-

1. Guna soft margarine.
Selalu guna brand Naturel, tapi tak ingat brp kandungan trans fat dan saturated fat dia. Balik kena check. Maknanya Planta tu tak baguslah ye.

2. Ada good fat and bad fat.
Good fat contohnya monounsaturated fat (olive oil, nuts oil) dan polyunsaturated fat(fish oil).
Bad fat mcm diatas - saturated dan trans fat.

3. Kurangkan processed food - actually ni memang dah tau, cuma nak remind diri sendiri kurangkan beli fries, nuggets di rumah walaupun memang food ni yang paling mudah nak sediakan. Kena start merajinkan diri buat homemade makanan-makanan mcm ni.

4. Yang paling penting - check food label.
Different brand tak sama nutrition facts dia. So kena rajin-rajinkan diri baca label sebelum membeli.

Source: healthcastle dan annecolins websites

Tuesday, July 14, 2009

More about plateau

Talking about plateau, ni ada link dr website Kevin Zahri mengenai plateau : http://kevinzahri.com/blog/2008/05/29/weight-loss-plateau-kurang-berat/

Who is Kevin Zahri?
Kevin Zahri is the founder of Maxtrition.com.my, a US AFTA Certified Personal Trainer & Nutritionist and has been active in the local Health & Fitness industry for the last couple of years. He is best known as “Cikgu Fitness” in the recent season 4 of Malaysia’s number 1 reality show “Akademi Fantasia”. Over this period he has left his mark in health & fitness as TV Host, speaker, writer and also as health & fitness model. Visit his Website for more info.

Menurut Kevin, apabila seseorang dah reach plateau, ada 5 perkara yang boleh dilakukan untuk terus turunkan berat:-

1. Kurangkan pengambilan kalori
2. Tambah kardio workout- supaya dapat bakar lebih kalori
3. Mulakan dengan latihan untuk muscle (weight training)
4. Kurangkan pengambilan lemak. 1g lemak=9kalori dan 1g protein=4kalori
5. Makan lebih kerap- dengan kuantiti yang sedikit supaya aras metabolisme kekal tinggi dan badan kekal aktif.
*actually yang ni aku belum dapat faham lagi macamana badan bertindakbalas. Macamana lebih kerap makan, aras metabolisme badan dpt dikekalkan, ye? Kena cari sebabnya ni. Masih tak faham-faham walaupun PFS pun pernah ckp pasal benda ni dlm blog dia.

Aku tertarik pulak dengan buku si Kevin ni Fitness24/7 yang menurut website ni ada Asian food calorie guide. Kalau sape yang dah ada, maybe boleh bagi further info dlm buku dia ni. InsyaAllah aku pun akan cari untuk reference sendiri nanti untuk dikongsi bersama.

Thanks to Imran for forwarding the link.

Sunday, July 12, 2009

Back to blogging world

Lama betul aku berhenti buat post baru. Maybe ramai yang tau, last weekend kenduri kawin adik ipar. So, keadaan memang sangat busy. Sambil tu kerja pun banyak kat opis, nak menyiapkan banyak benada untuk program baru kat kolej ni.

Alkisahnya kesibukan aku untuk kenduri kawin tu mula dari hari Khamis, every night kena berhijrah ke rumah kakak ipar, tempat berlangsung kenduri tu. Jumaat malam, majlis akad nikah, Sabtu kenduri rumah perempuan dan Ahad pulak kenduri belah kami. So tiap-tiap malam lepas pukul 1pagi baru balik ke rumah. Ada jugaklah beberapa gambar yang sempat diambil, tapi aku tak letak dalam post ni kot. Lagipun belum copy habis dari adik ipar.

Dan buat kali pertama sejak aku amik Herbalife dari bulan 12 dulu, hari Ahad tu first time aku tak amik shake langsung. Breakfast macam biasa cuma aku amik kuih jelah, bukan nasi. Sebab pagi Ahad tu ada family Abang Ngah tidur dirumah. So pagi-pagi lagi aku dah beli breakfast di pasar, nasik lemak, nasi dagang dan kuih-muih. Bila kakak ipar ajak breakfast sekali, teruslah aku decide tak nak amik shake. Lagipun memang dah budget untuk kenduri ni, memang nak release kan diri sekejap dari control makan. Sudahnya, macam-macam makanan yang masuk dalam mulut masa ni.

Tengahari Ahad tu, kenduri belah kami di rumah kakak ipar di Kuantan ni. Kalau nak tau, husband aku orang Jerantut. Tapi since dah tak ada siapa duduk di rumah Jerantut tu, dan mak mertua aku pun dah tak berapa sihat, so dia duduk dengan anak-anak je. Kadang-kadang di Melaka, banyak di Kuantan, dan kdg2 di KL.

Untuk kenduri kami, lauk disediakan oleh catering je. Abang ipar upah dengan katerer dari Cenderawasih untuk masak nasik dan lauk-lauk kenduri. Pada pendapat aku, lauk-lauk tu takde yg special sangat pun. Service pun tak berapa memuaskan sangat. Tapi Alhamdulillah mampu sediakan makan untuk orang ramai yg datang kenduri tu hari tu.

Yang tak sedapnya ialah cerita selepas kenduri. Mula dari pagi Isnin, aku dah mula rasa sakit perut. Lepas shake untuk breakfast pagi tu, aku start muntah-muntah dan berulang-alik ke toilet. 2 hari cuti yang aku ambik dihabiskan dengan tidak membuat apa-apa sebab badan jadi lemah. Apa-apa makanan yang masuk semuanya keluar balik. Dalam perut jadi panas, dan penuh dengan angin. Nasib baik masuk kerja hari Rabu, dah semakin sihat.

Dari hari Rabu hingga semalam pulak, aku bertungkus-lumus siapkan beberapa assignments yang orang upah. Dahle masa di opis kena settlekan kerja-kerja yang banyak. Staff evaluations pun belum dapat siapkan lagi. Dan malam semalam aku memang tak tidur langsung untuk siapkan assignments tu. Semuanya due semalam.

Akhirnya hari ni barulah aku dapat bernafas lega sebab benda-benda yang tertunggak kena buat sejak bulan lepas dah siap. Walaupun tak dapat berehat sepenuhnya sebab kena kemas rumah, gosok baju, baja pokok-pokok kat luar rumah dll, tapi seronok sebab dah tak ada benda yang tertunggak lagi. Cuma kerja-kerja kat opis macam biasalah...mana pernah habis. Dan hari ni baru dapat taip post baru, lepas baca blog kawan-kawan bloggers lain yang dah lama tak sempat jenguk.

So aku rasa cukup setakat ni dulu bagi posting mengenai kenapa dah lama aku tak post dalam blog. Banyak lagi benda kena buat lepas ni. InsyaAllah aku akan keep updating the blog dgn post2 baru. Antara benda lain yang kena buat:
  1. Puasa - to tell the truth tak pernah lagi puasa dengan bersahur shake. So kena practise dulu before Ramadan. Nanti aku akan letakkan cara-cara bershake masa puasa. Kena try dgn diri sendiri dulu.
  2. Jaga makan- kena balik semula mengawal makan sebab sejak beberapa hari ni makan dah jadi tak teratur.
  3. Get back to fitness - continue class pilates dan mulakan workout Jillian M yang dah lama download tapi tak pernah buat.
Ok cukup tu dulu. Yang pasti, the first thing yg aku nak buat lepas ni ialah untuk tengok Season Finale Grey's Anatomy Season 5. Nak tahu apa kesudahan cerita Meredith dan Derek. Until next time!

Thursday, July 2, 2009

Plateau dan durian (special thanks to PFS6450)

Seronok baca post dari PFS mengenai diet dan plateau. Plateau tu maksudnya memasuki level yang stable atau flat. Lebih kurang maknanya kekal untuk beberapa ketikalah.

Jadi kepada semua yang dah lama diet dan hampir mencecah ideal weight, tapi rasa berat tu tak turun-turun jugak, you should read the info there. Aku maybe tak leh compare dgn PFS sebab dia maintain 2 kali shake, dan increase workout. Aku dahle shake sekali je, pilates pun pergi seminggu sekali. Nak workout kat rumah? Huhuhu asyik tak sempat je. Anyway, dah berjaya download Jillian's workout routine dari Youtube. Harap-harap ada lah masa nak cuba before start bulan puasa nanti.

Lai satu, aku pun menghadapi masalah yang sama dengan PFS iaitu musim durian. Aku memang penggemar durian. Siap merajuk dengan husband sebab stok durian kat rumah terputus lama huhuhu. Semalam dah le makan durian masa lunch, malam sempat lagi makan. Lepas tu tengah malam aku terjaga dari tidur sebab perut sakit. Rupanya perut dah keras sebab angin.

Aku tanya husband, "Durian boleh sebabkan angin ke?"

Dia jawab, "Ya".

Oooohhh baru ku tau durian boleh menyebabkan angin rupanya. Hairan jugak sebelum-sebelum ni makan durian tak pernah pulak perut kena masuk angin. Maybe sebab dulu-dulu perut asyik penuh, sebab kejenya makan je. So angin pun dah tak ada ruang nak masuk.

Tapi sekarang ni since malam aku memang kurangkan makan sebab tak amik shake for dinner, sebab tu masuk angin kot...Nampaknya lepas ni kena makan durian dengan berpada-pada. Lagipun scary jugak baca post PFS dia naik 2kg a day lepas makan durian. Alamak kena timbang lah pulak huhuhu..

To PFS6450...thanks a lot for sharing.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...