Coach Herbalife

Friday, January 29, 2010

Testimoni Herbalife : Gambar terkini

Hari ni hari yang agak bertuah disebabkan oleh 2 gambar mengenai testimoni Herbalife.



Untuk first gambar ni, diambil masa lunch di Johny's tengahari tadi. Oleh kerana hari ni dapat gambar yang cantik, so aku nak share kat blog ni. Sorrylah untuk full body punya gambar tunggu sampai target testimoni Herbalife 70kg dulu ye ;) Dalam proses ni, InsyaAllah.

Ok, next picture ni hasil usaha dengan Herbalife selama ni. Ni salah satu daripada kejayaan dan testimoni Herbalife yang aku dapat yang dapat ditunjukkan. Actually nama dalam kotak tu nama Carol, salah seorang member daripada team yang sama. Memang beruntung betul di bawah team Herbydiets ni. Terima kasih banyak-banyak pada coach, Stella. Tanpa Coach yang berdedikasi dan bersedia membantu ahlinya, aku tidak akan dapat berjaya. Kerana itu aku juga berazam menjadi Coach yang lebih baik dari masa ke semasa.


Alhamdulillah. Syukur kepada Allah dengan rezeki yang diterima terutama bulan Januari 2010 ni. Semoga testimoni Herbalife akan memberikan masa depan yang lebih cemerlang untuk aku.

Sunday, January 17, 2010

Chewing gum untuk menurunkan berat badan


Dalam 'The Biggest Loser' selalu ditunjukkan supaya peserta menggunakan chewing gum jenis Wrigley's Sugar Free untuk mengawal berat badan. Tertarik dengan kaedah ini, aku cuba cari sama ada betul atau tidak, atau sekadar promo untuk iklan Wrigley di rancangan itu.

Tapi memang tak disangka bahawa chewing gum, atau mengunyah gula-gula getah, memang mampu membantu menurunkan berat badan. Bagaimana? Dengan membantu dalam mengurangkan rasa hendak mengunyah. Jadi jika anda baru saje lepas makan nasi tiba-tiba rasa pulak nak mengunyah makanan lain, bolehlah ambil chewing gum dan kunyah. Jenama Wrigley boleh, Dentyne pun boleh, atau sebarang jenama pun boleh.

Kalau dapat cari yang sugar free lebih bagus kerana kandungan kalori lebih kurang 5 sahaja setiap keping. Kalau tak dapat yang sugar free, yang biasa pun hanya 10 kalori. Lagipun perbuatan mengunyah chewing gum tu pun berkemungkinan membantu menghilangkan sedikit kalori.

"chewing sugar-free gum at 100 chews per minute will raise the metabolic rate by approximately 20%, and someone chewing gum all-day can burn off an equivalent of 11 pounds of a year."


Selain daripada tu, ada beberapa lagi kebaikan chewing gum ini. Antaranya:-
  • Menurunkan jumlah kalori harian - dengan mengurangkan perasaan ingin makan makanan yang manis. Daripada mengambil snack yang tinggi kalori lebih baik ambil sekeping chewing gum.
  • Menurunkan selera makan - menghilangkan rasa hendak makan selepas setiap waktu makan dengan mengunyah chewing gum
  • Membaiki mood - memeberikan rasa selesa, tenang.
  • Menghilangkan anxiety dan stress - selain drpd meningkatkan fokus, gum juga membantu menghilangkan stress. Aksi mengunyah membantu menghilangkan nervous energy.

Ada kajian yang cuba mengkaji kaitan chewing gum dan penurunan berat badam tetapi sebenarnya chweing gum tidak menghilangkan selera badan. Cuma chewing gum adalah lebih baik drpd sebungkus 'Twisties' atau snek ringan yang lain kalau anda ingin turunkan berat badan.



So ada tak keburukan mengunyah chewing gum ni? Menurut kajian, kalau kita kunyah tak berhenti kemungkinan perut dan mulut akan jadi penat dan tidak cukup rehat. Perlu juga risau tentang stomach burns, ulser dan kemungkinan beberapa jenis kanser yang perlu kajian lebih terperinci. Buat masa ini chewing gum merupakan suatu penemuan menarik dalam menurunkan berat badan. Cubalah untuk diri anda, mana tau berkesan?



Sources

Thursday, January 14, 2010

Belajarlah cara membaca Nutrition Label

Dalam menurunkan berat badan, perkara yang paling penting yang perlu dilakukan ialah untuk mengurangkan pengambilan kalori harian. Pengurangan kalori ini dikurangkan samada dengan mengurangkan pengambilan makanan, atau dengan bersenam, iaitu menghilangkan kalori.

Satu tindakan yang paling penting dilakukan dalam mengawal kalori seharian ialah dengan memeriksa label nutrisi pada setiap paket makanan kita. Kita harus belajar cara-cara membaca label, kerana pengetahuan ini sangat berguna dalam membantu mengurangkan kalori kita, dan terus membantu mengurangkan berat badan.

US Foods & Drugs Administration telah menyediakan satu laman web yang sangat berguna untuk mengajar public cara-cara membaca label. Maklumat dan tutorial yang diberikan sangat berguna. Saya nasihatkan sesiapa yang serius untuk mengetahui jumlah kalori dalam setiap makanan yang ingin diambil supaya pergi ke laman web ini dan fahamkan betul-betul.

Untuk contoh label nutrisi Formula 1 perisa chocolate boleh refer disini. Dengan menggantikan shake Herbalife semasa waktu makan akan dapat mengurangkan pengambilan kalori seharian kita. Inilah rahsianya untuk menurunkan berat badan dengan Herbalife.


*******Important Quick Guide

The Calories portion of the label is red, and associated with the heading Check Serving Size and Calories.
* 40 calories is LOW.
* 100 calories is MODERATE.
* 400 calories is HIGH.

The % Daily Value column is purple, and associated with the heading Always Check the %DVs.
* 5%DV or less is LOW.
* 20%DV or more is HIGH.

The Total Fat, Saturated Fat, Tran Fat, Cholesterol, and Sodium portions of the label are yellow, and associated with the heading Limit These Nutrients.

The Dietary Fiber, Vitamin A, Vitamin C, Calcium and Iron portions of the label are green and assocated with the heading Get Enough of These Nutrients.

To judge if a food is right for you, ask yourself:
Is this a smart choice based on calories per serving? Are they low, moderate, or high.
Is this a smart choice based on the %DV of nutrients?
- Are the nutrients you want to limit low?
- Are the nutrients you want to get enough of high?

Finally, ask - is this food a smart choice for me? The answer may differ based on whether you are trying to gain, lose or maintain your weight; how many calories you need each day based on age, gender and level of physical activity, special health or dietary concerns.

Kenapa kita terlebih makan?

Pagi ni sempat membaca transcript daripada healthcastle.com mengenai topik kenapa kita terlebih makan? Memang bagus transcript ni. Rasa masa tersedar sekejap sambil dalam hati bercakap, "Oooooo..."

Sesiapa yang nak tahu lebih lanjut boleh ke sini. Tetapi secara ringkasnya Dr Kessler tu menerangkan bahawa kebanyakan makanan yang telah diproses yang kita selalu makan sebagai snack, atau untuk 'hidangan segera' mengandungi kombinasi lemak dan gula atau lemak dan garam (fat & sugar or fat & salt). Kombinasi dalam makanan ini menyebabkan kita semakin terasa nak makan makanan itu. Ini masalah besar berlaku di US sekarang di mana makanan seperti ini mudah didapati 24/7, menyebabkan kita sentiasa hendak mahu makan.

I thought when I was eating, I was eating to fill myself up, I was easting for nutrition, I was eating for satisfaction. I didn't even realize that most of the time, when I'm eating what I am doing is just stimulating myself to eat more and more.

Dr Kessler menggalakkan semua orang mengikuti jejak langkah orang French yang jarang-jarang obesiti. Tricknya ialah kerana mereka makan dalam kuantiti yang sedikit (kira-kira 1/3 drpd average rakyat Amerika makan) dan hanya makan pada waktu makan sahaja.

Selalunya perasaan hendak makan adalah kerana terdapat queue dalam otak, atau dalam bahasa Melayunya kita terdetik atau teringin nak makan sesuatu. Ini mungkin kerana bila kita ke shopping mall, lalu depan McD tiba-tiba terasa teringin nak makan kat situ. Bila kita nampak makanan ringan di dapur tiba-tiba rasa nak mengunyah datang. Ini merupakan signal yang dihantar daripada otak kita menyebabkan kita selalunya mengikut sahaja rasa teringin kita tu, dan mula makan tanpa mengira sama ada makanan itu baik atau tidak untuk kita.

Rasa teringin bukan hanya disebabkan bau dan perisa makanan tersebut tetapi memori kita dalam merasa makanan itu pada suatu ketika, dan pengalaman ketika mengambil makanan tersebut, menyebabkan kita terasa untuk mengambil makanan itu. Walaupun pengalamanan itu berlaku beberapa lama yang lalu. P erasaan teringin inilah menyebabkan kita mudah terlebih makan, dan mengambil makan di luar keperluan.

Perasaan ini sebenarnya sekejap sahaja. Bila rasa teringin datang, kita sepatutnya boleh mengawalnya sendiri tanpa terlalu mengikut perasaan teringin itu.

Caranya ialah dengan melihat kepada makanan itu sebagai sesuatu yang membahayakan. Bila kita lihat makanan segera sebagai sesuatu yang kita suka dan sayang, atau sebagai kawan, maka lebih susah untuk kita menghilangkan rasa teringin itu.
So put in place certain boundaries and plan your eating. Know what you are going to eat and when you are going to eat. Then really change your relationship with food. Food needs to be enjoyable. We have to make food pleasurable. But certainly big portions, processed foods, we need to change how we view that.
Perkara paling asas ialah mengawal dan mengurangkan saiz makanan kita:-
  • Dengan mengurangkan kepada separuh saiz sudah dapat membantu dalam mengurangkan berat.
  • Dan kurangkan mengambil makanan yang telah diproses seperti junk food, fast food.
  • Kurangkan gula, garam dan lemak dalam diet
Let's not look at our food the same again!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...